De ziekenfondsen zullen de aanvragen voor individuele materiële bijstand in Brussel behandelen
Woont u in het Brussels Gewest? Geniet u individuele materiële bijstand of wilt u een aanvraag indienen? Vanaf 1 januari 2024 kunt u hiervoor terecht bij uw ziekenfonds (of de HZIV)!
Vanaf 1 januari 2024 kunnen alle Brusselaars terecht bij hun ziekenfonds (of de HZIV) om hun aanvragen voor individuele materiële bijstand in te dienen. Vanaf dan zal de dienst PHARE deze mogelijkheid niet meer bieden.
Wat is individuele materiële bijstand (IMB)?
Het is een financiële tegemoetkoming voor de aankoop van materiële hulpmiddelen om personen met een handicap bij te staan in hun dagelijks leven.
Denk bijvoorbeeld aan brailleleesregels, een ziekenhuisbed, de terugbetaling voor huisverbeteringen of specifiek materiaal om het voor mensen met een handicap gemakkelijker te maken om zelfstandig te zijn.
Hoe worden de aanvragen verwerkt vanaf 1 januari 2024?
Als uw handicap optreedt voor u 65 bent, kunt u uw aanvraag voor individuele materiële bijstand indienen bij uw ziekenfonds.
U krijgt dan van uw ziekenfonds alle praktische informatie, zoals de in te vullen aanvraagformulieren.
De ziekenfondsen verwerken de aanvragen op basis van procedures die gelijkaardig zijn met de procedures van de dienst PHARE. De sociale dienst van uw ziekenfonds en de andere begeleidende diensten kunnen u bijstaan in deze stappen.
Welke stappen moet u ondernemen als u reeds individuele materiële bijstand geniet?
U kan via het aanvraagformulier toestemming geven aan de dienst PHARE om uw dossier over te maken aan uw ziekenfonds. Dit zal gebeuren bij het eerste contact met uw ziekenfonds.
Hoe verloopt de overgangsperiode?
De dienst PHARE zal de tegemoetkomingsaanvragen voor individuele materiële bijstand, ontvangen tot 31/12/2023, verder afhandelen en ook de tegemoetkomingen uitbetalen die toegekend werden. Aanvragen die vanaf 01/01/2024 binnenkomen, worden niet meer verwerkt door de dienst PHARE. Vanaf dan moet elke nieuwe aanvraag bij het ziekenfonds ingediend worden.
Wanneer moet u zich richten tot het VAPH?
Als inwoner van Brussel hebt u de keuze: u kunt uw tegemoetkomingsaanvraag indienen bij uw ziekenfonds of bij het Vlaams Agentschap voor Personen met een Handicap (VAPH). Het VAPH blijft tussenkomen in de kostprijs van materiële bijstand en woninginrichtingen, alsook voor oriëntatie- en mobiliteitstechnieken, incontinentiemateriaal en onderwijsassistentie voor hoger onderwijs in Brussel.
De formulieren en informatie over de procedure staan op IRISCARE.
U kunt het volgende document gebruiken indien u wenst dat de terugbetaling rechtstreeks op de bankrekening van de verstrekker gebeurt: Formulier overdracht van schuldvordering
Als u ons aanvullende documenten moet opsturen, gelieve het document voor de overdracht van informatie en documenten te gebruiken.
Om begeleid te worden bij uw aanvraag voor individuele hulpmiddelen voor inclusie, kunt u contact opnemen met de Sociale Dienst van Brussel, bij voorkeur via social_bxl@mutualia.be of telefonisch, op het nummer 087/30.80.88.
Voor meer informatie in verband met de opvolging van uw dossier, neem contact op via e-mail iriscare@mutualia.be of via het nummer 02/743.16.13.